Followers

MELAMPAU BETOL LAA....

xfaham xfaham kenapa akhir2 ni asyik nak makan jerk...uish melampau berat timbang da nek mendadak weyyy....dekat 49 dot dot dot.....ni pulak cuti semester dua minggu duk pulak umah..lagi laaaaaaaaa nak makan nak makan....(mak jgn masak sedap2 xleh conrol laa...)

flash back jap 2 hari lepas...

sampai muar di pagi yang hening...xde sekor makhluk pun yang ade kat stesyen bas bentayan..(takootttttt...)
after 5 minit baru la abah sampai..(lambat betoll...)
sampai kat umah...(rase gembira x terhingga..)
bangon besok nyer..mak masak sedap2..(bestnyerrr) i love u mak...
bersyukur selamat sampai kat umah..sebab kejadian bas xcident makin menjadi-jadi buat takut orang jer nak naik ....(ipoh ngn muar kalau dekat xpe...huhuhu...)



takut x...uish mintak2 dijauhkan kan...aminnn.......

Abes bab lepas flashback..nk cite yang ni....nak cakap pasal diet nih...(diet konon.:P)
eh kena jgk
kena jaga jgk beb....
nk tau kaedah diet lain dari yang lain x?

xsalah kite nk cuba diet selagi x bertentangan dengan islam...

1.MAKAN MAKANAN BENTUK PERSEGI
sebab nye makanan bentuk bersegi lebih memberikan kepuasan berbanding bentuk bulat yang mengundang rasa teruja (aisshhh bentuk pun bleh terpengaruh kerr??)

2.PILIH WARNA KELAM
warna kelam ni boleh buat rasa puas dan tenang dan buat kite x nak makan lagi...
contoh macam coklat dan krim.
warna cerah boleh rangsang rasa atau nafsu makan...
kalau boleh wat tmpat makan pun warna kelam sebab boleh turunkan nafsu makan tuh..

3.GANTUNG CERMIN
letak la cermin kat ruang makan supaya boleh lihat diri sendiri semasa makan..perhatikan apa yang kita makan..

4.MAKAN SECARA PERLAHAN
kalau boleh letak jam kat sebelah masa makan..tujuan die nak ingatkan supaya mengikut detik makan...makan perlahan sehinga mudah untuk menikmati makanan yang dimakan

5.GUNA PINGGAN YANG KECIL
ni tujuan die nak kurangkan kuantiti makanan yang diambil..
bila pakai pinggan kecik mestila nampak penoh...(hahaha..boleh ker....ushh..bolehla...)

6.MEMASAK
bab ni lagi satu..masak la...(da la suke ikut mood huh..)
ni tujuan die supaya boleh atur apa yang kita nk makan....(kan nak diet...jangan malas2)

7.BERSIHKAN KERETA(ape kena mengenanyer....)
ni dipercayai boleh membantu dalam proses diet...
kalau bonet kereta x terurus makna kata berat badan pun tak terurus la..lalalala...




*benda yang kat atas ni memang xboleh nak disangkal kehebatan nyer...seluruh pelusuk malaysia dah tau...tahniah dr rozmey yang mencetuskan fenomena tersendiri...tp...xdela lin sampai kena makan benda ni...hehe..(saje je nak promote drII)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...