Followers

BILA MELAYU NAK JADI JEPUN???


haaaiiiii semua!!!!

bertemu kembali kita di rancangan mari belajar....hehehehe.....(jangan biarkan aku merapu)

kebanyakan dari kita cuma tahu 2 atau 3 bahasa je kan.....Bahasa melayu,bahasa inggeris,bahasa nenek moyang kita(wawawawa..................) dan ada lagi satu bahasa rojak(kompem nii korang selalu guna.......heeeeeee)..... aku nak kongsi tambahkan bahasa korang jadi 5 bahasa yang korang akan tau.......meh anak-anak kita tambahkan ilmu...sekurang-kurangnyer kalau orang jepun datang malaysia kita tau nak jawab ape....

kita kongsi bahasa basic ni yerrrr......memang aku teringin nak datang negara jepun.


Ohayo gozaimasu - selamat pagi
konbanwa - selamat malam/petang
dewa mata atau Ja Mata - jumpa lagi
Sayonara - Selamat Tinggal
Hajimemashite - Selamat berkenalan ( digunakan untuk pertama kali bertemu)
Yokoso - Selamat Datang
Yoku irasshaimashita - Terima kasih kerana sudi datang
Irasshaimase - Selamat dtg ( biasanya digunakan oleh pekedai nk sambut pelanggan)
O genki desuka - Apa khabar?
Genki Desu - Kabar Baik
Omedeto Gozaimasu - Tahniah (biasanya digunakan untuk hari jadi,perkahwinan dan tahun baru)
Doitashimasite - Sama2. (untuk membalas terima kasih)
Sumimasen - maafkan saya
Moshi moshi - Hello

haaa...da tau dah...lepas ni boleh la cakap bahasa jepun sikit2 kan......sebut betul2 jangan sampai terpercik air liur tau.......:) selamat berbahasa....


*Segalanya bermula dari bawah....kita tak kan ada kat atas terus..bersusah-susah dahulu..bersenang-senang kemudian.......



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...